Je website ondersteunen voor mobiele bezoekers is tegenwoordig een must geworden. Google is deze voorbije maanden zeer actief geweest op dit gebied en de gemeenschap van de zoekmachine optimalisatie specialisten gonst al een tijdje met het gerucht dat een mobiele website ook daadwerkelijk je zoekresultaten zal gaan verbeteren, en zodoende meer bezoekers naar website zal kunnen leiden.

Google is overigens al enkele jaren bezig met deze polemiek, dit omwille van het nog steeds stijgende aantal mensen die het internet surfen met behulp van een mobiel toestel (smartphone, tablet, laptop). Zo maakte het eind 2012 bekend dat Responsive Webdesign de aanbevolen methode is om een website te voorzien van een mobiele bezoekersondersteuning en lanceerde het in juli 2013 het initiatief om deze mobiele bezoekerservaring ook daadwerkelijk in de algoritmes die de zoekresultaten bepalen, te gaan integreren.

Recentelijk werden er echter enkele duidelijke bijkomende stappen in deze richting kenbaar gemaakt aan de buitenwereld. In november 2014 lanceerde Google de Mobiele website bezoekersvriendelijkheid test en tevens het logo dat aangaf in de zoekresultaten dat de website in kwestie gebruiksvriendelijk is op mobiele platformen. Dit werd dan midden januari 2015 gevolgd door een waarschuwing naar webmasters van websites die nog niet voorzien waren van een gebruiksvriendelijke mobiele bezoekersondersteuning. 

Samengevat, een mobiele website, of een gepaste ondersteuning voor mobiele website bezoekers is tegenwoordig een vaste meerwaarde geworden. Zowel voor de bezoekers, als voor website eigenaars. Het is nog enkel wachten op een concrete confirmatie van Google zelf dat deze factor ook daadwerkelijk in de rangorde van de zoekresultaten een rol zal gaan spelen, maar de impact van het mobiele surfgedrag op het internet is in ieder geval onmiskenbaar geworden.