Google mobiele algoritme update afgerondSinds 2012 is Google stelselmatig zijn mobiele ondersteuning aan het uitbreiden.

Eind 2014 kwam het mobiele internet gebeuren bij Google in een stroomversnelling met de lancering van de Google Mobile Friendly test

Begin 2015 kwam de grote doorbraak: Google verklaarde officieel dat de mobiele bezoekersondersteuning een factor zou gaan zijn in het bepalen van de rangorde van zijn zoekresultaten. Websites met een dergelijke ondersteuning zouden dus ook hoger gaan scoren! Wat er weliswaar niet altijd duidelijk bij vermeld werd, was dat dit voor zoekopdrachten van toepassing was die gelanceerd werden van op mobiele toestellen, een belangrijk onderscheid, daar Google deze voorbije jaren zijn zoekresultaten gepersonaliseerd aan zijn gebruikers aanbiedt.

Dit jaar bracht een nieuwe update van de zoekalgoritmes met zich mee. Het effect van een mobiele website, wordt hierdoor nu nog sterker benadrukt dan tevoren. Een reeks van aanpassingen aan de algoritmes die instaan voor de mobiele rangorde bepalen, in maart 2016 reeds aangekondigd, zijn vanaf vandaag volledig uitgerold en operationeel. 

De techniek om een website mobiel te ondersteunen, dewelke zowel door Google wordt aanbevolen (sinds 2012) als door Westsite al sinds 2011 met groot succes in quasi al onze nieuwe realisaties werd verwerkt, heeft de naam Responsive Webdesign gekregen. Deze techniek maakt het mogelijk om verschillende weergave vormen binnen één website tegelijkertijd te gaan voorzien, zodat er ongeacht de beschikbare schermruimte (resolutie genoemd), de informatie op via de website correct, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk aan te gaan bieden aan de bezoekers.